Ledsen alla min följare och nytillkomna, men jag har ingen dikt att erbjuda som jag själv skrivit denna gång. Men jag har en massa dikter som jag älskar och mer än gärna delar med er. En av min favorit poeter genom tiderna är Karin Boye. Hon har skrivit så oändligt många fantastiska dikter, så att välja en går knappt. Jag läste en av hennes dikter på min morfars begravning och den heter ”Kunde jag följa dig”, och den är så otroligt vacker. Det är troligen även ett av de ögonblick i mitt liv som jag är mest stolt över; att jag orka och att jag våga läsa den på hans begravning. Han var verkligen och är verkligen min stora förebild här i livet. Det är dock inte den dikten jag tänker ge dig här och nu… Dikten jag nu bjuder på, av Karin Boye, är ”Det bästa”.

Det bästa som vi äga,
det kan man inte giva,
Det kan man inte säga
och inte heller skriva.

Det bästa i ditt sinne
kan inte förorena.
Det lyser djupt där inne,
För dig och gud allena.

Det är vår rikedoms råga
att ingen ann kan nå det.
Det är vår almods plåga
att ingen ann kan få det.

”Det bästa” av Karin Boye ❤

Posted in

Lämna en kommentar